Waarom volgt men een MBA of masteropleiding?

In het artikel van Stiber (2006) wordt deze vraag gesteld aan 140 studenten. Wat zijn de argumenten, welke voordelen heeft het volgen van een Master en wat hoopt de student hiermee uiteindelijk te bereiken? De antwoorden op deze vragen worden  in het artikel van Stiber (2006) onderverdeeld in de behoefte-piramide van Maslow (1943). Deze piramide beschrijft de hiërarchische motivatie achter het vervullen van behoeften, ter verduidelijking kun je de piramide hieronder vinden. Kleine opmerking vooraf; de lichamelijke behoeften (zoals eten en drinken) zijn niet van toepassing bij het analyseren van de behoeften van studenten voor het volgen van een MBA.

behoeftepiramide Maslow

De behoefte-piramide van Maslow heeft als uitgangspunt dat er eerst aan een lage behoefte voldaan dient te worden, voordat er aan een hogere behoefte kan worden voldaan. Er is bijvoorbeeld eerst behoefte aan veiligheid en zekerheid, voordat er aan zelf-ontplooiing kan worden gedacht.

In het artikel van Stiber (2006) wordt er een frequentie-overzicht met daarin de motivaties van studenten om een MBA te volgen vervaardigd. Alhoewel de eerste drie meest voorkomende argumenten omtrent het volgen van een MBA niet erg verrassend zijn, is het interessant om te zien dat het vierde argument ‘verhoogde status / prestige’ betreft.

Onderzoek Stiber

Dit overzicht heb ik omgezet naar de volgende Maslow behoeftepiramide (klik voor een vergrootte afbeelding).

Maslow & Stiber 3

 

 

 

Stiber, G. (2001). Characterizing the Decision Process Leading to Enrollment in Master’s

Programs: Further Application of the Enrollment Process Model, Journal of Marketing for Higher Education, 11(2), 91-107.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *